Színes Mímes művház: Nem@illik.hu
Tudatos én vs
ösztön én. A bonyhádi gimnázium színjátszó csoportjának Nem@illik.hu című előadása Freud ezen pszichológiai elméletének egyes tételeit járta körbe alig harminc percben.
Freud egyik elmélete szerint minden emberben
létezik egy tudatos én, és létezik egy ösztön én. Ha az emberről a tudatos ént
lecsupaszítjuk, akkor tudjuk megélni a belső ént. A tudatot a színpadon az asztal
képviselte: Freud „inasával” ide próbálja beküldeni az analízisre váró
embereket. Az előadásban ez az asztal adja a keretet is, a darab végére már
mindenki bebújik az asztal alá, és könyörög a segítségért. Maga az asztal, mint
a tudat síkjának megfelelője nagyon jó ötlet, mégis a jelentősége megkopik
(keveset használják ténylegesen), holott kulcsmotívumként még érdekesebbé
tehetné az előadást. Freud szerepe és helyzete a darabban ugyancsak nem
tisztázott: a bölcs filozófusból nagyon hirtelen lesz megvetés tárgya, számon
kérjük, bemocskoljuk, majd megadjuk magunkat neki. Azonban a viszony íve nem
érzékelhető pontosan, inkább jelekből olvasunk, mint érzünk. Nézőként nagyon hiányzott egy konkrétabb
megfogalmazás, ki is számunkra Freud.
Az előadás villódzó
jelenetei az etikusság határait feszegették: mit szabad, mit nem szabad, meddig
mehetünk el. A játszók lendülete és energiája a nézőket teljesen bevonta. A
nonverbális, mozgásos rész külön figyelmet érdemel, nagyon jól megkoreografált
pillanatképeket vonultattak fel (pl.: Freud számonkérése, köpeny befestése).
Személyes kedvenc a híres-hírhedt Bánki Beni slam, aminek a szövegét a
színjátszók egymás közt olyan könnyedén passzolgatták, mintha teljesen a
sajátjuk lenne. A gyönyörű, liberális
anyamadár gyorsan vált kokainmámorrá, a fennkölt pillanatból való szakadékugrás
a pokolba viszont nem volt annyira erőteljes, mint amekkorának lennie kellene,
hisz ennek a váltásnak a brutalitása adná az okot arra, hogy mégis az asztal
alá akarjunk bújni mind.
A tárgyak
használatát néha ugyanúgy mozgással igyekeztek felváltani, máskor pedig valós
eszközök kerültek elő. Egyszer elolvasnak egy képzeletbeli cetlit a színpadon,
majd valódi csipszet esznek, így inkonzisztens a tárgyhasználat, nincs
összhangban önmagával.
Összességében a
Színes Míves színjátszói egy nagyon érdekes, izgalmas témához nyúltak, ötletes
kapaszkodási pontokat találtak a feldolgozásához, és bizonyos részletek
fixálásával az előadásból akár egy (diák)pszichológiai mű is összejöhet.
Ungvári Sári
Köszönjük a hozzászólást. De mi a bonyhádi giminek vagyunk a színjátszói. Nem lehetne javítani azt a részt?
VálaszTörlésJavítottuk és bocsánat! :)
VálaszTörlés