A 2016-os Dél-dunántúli Regionális Diákszínjátszó
Találkozó után napokkal, hetekkel még mindig a hétvégén átélt, megélt, (és
túlélt?) pillanatok hatása alatt úgy érzem, szívesen megosztanék néhány
gondolatot az olvasóval. Ezek részben kérdések, részben egyéni benyomások, de
mindenekelőtt egy volt diákszínjátszó és volt diákszínjátszó találkozó szervező
teljesen szubjektív, és abszolút vitatható meglátásai. Leginkább szociálpszichológiai
szempontból, az idealizmustól vezérelve. Mi a célja ennek az írásnak? Szeretném
azt hinni, hogy a vitaindítás, illetve
szakmai párbeszéd generálása. Az pedig majd (remélem) kiderül, hogy mennyire
tűnnek felszínesnek ezek a gondolatok egy nálam „gyakorlóbb” drámapedagógus/csoportvezető
szemszögéből.
Tehát a kérdéseim:
1.
Mik egy regionális diákszínjátszó találkozó
céljai?
2.
Mi a dráma tanár mint csoportvezető missziója?
3.
Ki és milyen motivációval szervez egy találkozót?
4.
Mi a résztvevő csoportok felelőssége?
5.
Mit jelent a részvétel?
6.
Miben lehet kompromisszumot kötni?
Szerintem:
1.
- Az egy régióban működő diákszínjátszó csoportok
TALÁLKOZÁSA. Fizikailag, minthogy a csoportok azonos időben, azonos helyen
jelen vannak. Gondolatilag, minthogy a csoportokat összeköti közös
érdeklődésük, a csoporttagokat közös elköteleződésük. Emocionálisan, minthogy a
színház efemer, itt-és-most jellegéből adódóan az érzelmi bevonással
dolgozik. Spirituálisan, minthogy hiszek
abban, hogy van lélek, nemcsak individuális, hanem kollektív valójában is, a
színház pedig a lélek működésétől nem elválasztható rituálé. Tehát egy
(diák)színjátszó fesztiválon létrejön valami a világegyetemben, ami nem
megismételhető és nem tehető pusztán indikátorokká, hanem a létezés lényegi
aspektusaihoz visz bennünket közelebb. Az ilyesmi nehezen kvantifikálható vagy
kvalifikálható.
- Megmutatkozás egymásnak, egymás előtt;
nézzétek, ezek vagyunk, ezen gondolkodunk, ezt csináltuk, ennyit dolgoztunk
vele, ezt szeretnénk mondani, így.
- Befogadás: úgy nézői, mint társadalmi
szempontból; látom, hogy ezek vagytok, kíváncsi vagyok rátok, és arra, hogy ti
min gondolkodtok, mit csináltok, mennyit dolgoztatok vele, mit szeretnétek
mondani és hogyan.
- Szakmai fórum teremtése: kérdések és válaszok
megfogalmazása, vélemények, nézőpontok, tanácsok, tapasztalatok megosztása;
nyomás, bírálat és értékítélet nélkül.
2.
- A szociális kompetencia fejlesztése; a diákokon
keresztül, általános, társadalmi szinten. A kompetencia három összetevője:
tudás (pl. a kultúra szó jelentése(i)), készség/képesség (pl. önmagamat
kifejezni tudás képessége), attitűd (pl. nyitottság). Miért? Hogy egy élhetőbb,
intelligensebb, empatikusabb, toleránsabb, kedvesebb, igényesebb világban
éljünk, ahol (például) a művészet érték, a kiközösítés pedig ciki, a
véleménynyilvánítás szabadsága viszont nem egyenlő a kontroll nélküli
fröcsögéssel, a közösség pedig olyasmi, amiért szívesen teszünk, hiszen KÖZÖS. „Az
egyéni szociális értékrend erősödése a kreativitás növekedése révén valósul
meg. A szociálisan sikeres gyerekeknek több lehetséges technikájuk létezik a
bonyolult (és mindennapi) interperszonális helyzetek kezelésére. Ezek magukban
foglalják a várható problémák kialakulása iránti fogékonyságot, az alternatív
cselekvési lehetőségek elgondolását, és a cselekvések következményeinek és a
viselkedésben megmutatkozó ok-okozati hatás iráni érzékenységet.” (Nagy József:
Szociális kompetencia és proszocilaitás)
- A
csoport vezetése, tehát iránymutatás, pontosabban irányok mutatása, lehetőségek
felkínálása; a szociális kompetencia fejlesztésének érdekében. Amennyiben a
misszióval azonos jelentésű szó a küldetés, úgy a csoportvezető küldött; a
küldött pedig képvisel valamit. Méghozzá olyasmit, amit meg tud fogalmazni
mások számára, és ezekhez mérten cselekszik. Mindig. (Ez minden stratégiai
tervezés alapja.) Ha a csoportvezető missziója nem a szociális
kompetenciafejlesztés mentén definiálódik, hanem (például) az egyéni
érdekérvényesítés mentén, akkor olyasminek lesz küldöttje, ami a társadalmi
együttélés jelenségével nem párhuzamos, hanem attól függetlenített.
3.
- Olyasvalaki, aki elegendő kapcsolati, gazdasági
és szellemi tőkével rendelkezik ahhoz, hogy megtervezzen, lebonyolítson és
utánkövessen egy találkozót.
- Olyasvalaki, akinek rendkívül fontos a fenti
két pontban említett minden állítás.
- Olyasvalaki, aki rengeteg energiát és órát
szeretne áldozni AZ ÜGYNEK, attól függetlenül, hogy ez rövidtávon mennyire
térül meg személyes vonatkozásokban.
- Olyasvalaki, aki különlegesen jó kommunikációs
készségekkel rendelkezik, és ezeket nem a manipuláció eszközeként kívánja
használni.
4.
- Tudatában lenni az előző három pontban
összegzett állításoknak.
- Csoportnak lenni és részt venni.
- Kommunikálni a szervezők felé a csoport és az
előadás igényeit, a megvalósíthatóság szem előtt tartásával, úgy időben, mint
mennyiségben.
- Felelősségvállalás saját és mások testi,
szellemi és lelki épségéért, a környezetért és a csoport/előadás kellékeinek
épségéért, hollétéért.
- Megmutatkozni és befogadni, kérdezni,
válaszolni, véleményt formálni.
- Tudatosítani a vendég és a résztvevő közötti
különbséget.
5.
- Tevékeny együttműködés, jelenlét és
közreműködés egy csoport tagjaként egy tevékenységben, munka vagy feladat
végzésében.
- A figyelem megnyilvánulása egy személy, téma,
jelenség iránt a vele kapcsolatos több ismeret befogadásának szándékával,
kifejezett érdeklődés.
6.
- Abban (mindenben), ami nem a missziót szolgálja.
- Semmi másban.
Az Országos Diákszínjátszó egyesület főoldalán
(diakszinhaz.hu) olvashatóak szerint:
„Az amatőr színjátszó csoportoknak, legyenek azok
hagyományos szakköri jelleggel működő, vagy művészeti iskolában alkalmazott
intenzív tanulási folyamatok, szükségük van a közösségi élet fejlesztésére, a
közös jövőkép megfogalmazására és a közös értékek és célok átadására. Legyen
ezekhez állandó helyszín, ahol más hasonló érdeklődésű emberekkel találkozhat
és álljon rendelkezésére szakmai segítség az önfejlesztés igényének
felkeltésére, valamint az önműveléshez, a közös értékek kifejezéséhez,
megéléséhez, a közös célok megfogalmazásához, az amatőr színjátszás
színvonalának megtartásához.”
Mindezt azért írtam le, mert mindent számba véve
hiszek abban, hogy a regionális (és országos) diákszínjátszó találkozók résztvevői és
szervezői érteni és értelmezni szeretnék önmagukat, egymást és a világot, egy
funkcionális közösség (nevezzük társadalomnak) kialakításának reményében. Néha úgy tűnik, mintha ezt elfelejthetnénk és kiszolgálhatnánk a missziótól eltérő érdekeket is, vagy a saját önkifejezésünk csatornájaként vagy eszközeként tekinthetnénk a diákokra, színjátszókra, diákszínjátszókra. Szerintem a dráma pedagógus/csoportvezető/rendező tanár építi a csatornát, teszi biztonságossá, sőt vonzóvá a játszók (önkifejezése) számára. A diákszínjátszó találkozó szervező pedig biztosítja a lehetőséget a csatornák formálódására, kapcsolódására. Lehet, hogy némelyik csatorna éppen nem abba az irányba tart, amelyik számára a legelőnyösebb volna; szerencsére a többi csatorna segíthet tükröt tartani ilyen esetekben. Viszont ha a csatorna lezár, akkor sem kapcsolódás, sem tükör, sem további irány nem határozható meg. (És azt hiszem, ezt az analógiát nem bonyolítom tovább, előbb-utóbb a saját csatornáimba vesznék bele.)
Hajrá!
Hajrá!
Jozifek Zsófi
jozifek.zsofi@gmail.com
jozifek.zsofi@gmail.com
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése