Apakomplex
Mai napig fontos közéleti kérdést dolgoz fel a Janus csoportja. Hogyan állunk a migránsokhoz, ehhez a megosztó helyzethez, amivel szemben igazából tehetetlenek vagyunk? Kinek milyen ötletei vannak a probléma megoldására, kinek adunk igazat, kire hallgatunk, hogy próbáljuk megvédeni magunkat?
Nagyon
sokan, sokféle műfajban feldolgozták már ezt a témát. Személy szerint nagyon
sok olyan slam poetry szöveget hallottam, ami a rasszizmus, a kirekesztés, vagy
mostanában a migráció kérdésével foglalkozik és igazából egyik sem tudott valós
választ adni. Egyik sem mondja meg, hogy mit kéne tenni, hogyan lehetne
orvosolni ezt a helyzetet. Általában csak azt mondják el, amit mindenki tud:
miszerint mindenki zacskót húz a fejére, vagy a földbe dugja, kinek, mi. Aztán:
azt is látjuk, hogy kedves vezetőink képtelenek megoldani ezt a problémát, sőt,
mi több, igyekeznek rettegésben és kétségek közt tartani minket. A darab ezt
mind jól bemutatta, ám újat nem tudott sajnos mutatni.
Szerencsére
nagyon sok pontban dicsérendő az előadás: A cselló szerepe nagyon sokat
hozzátett a hangulat megfestéséhez. Jó helyen volt, segített beleélni magunkat
a helyzetbe, nem volt kirívó. Az ének is nagyon jól illeszkedett ebbe az
egészbe.
A
Magyarországról beszélő idegenvezető jelenete egyszerre volt vicces és
elszomorító.
A
politikus megjelenítése… igen. Hát, szóval… igen. Értitek.
Szórakoztató
volt a szinte már mániákus srác, aki látszólag teljesen logikusan felépített számításait
próbálja lenyomni a torkunkon. Mindenbe belemagyaráz dolgokat, összefüggéseket
keres. Egyik példája: bevándorló – ellenálló – mindegyik lóval végződik, tehát
a bevándorló ellenálló. Kicsit a társadalmunk görbe tükre.
Nagyon
frappáns volt a kellékhasználat, tetszett, ahogy a kék zacskók és a pet
palackok végig szerepet kaptak a darabban, ilyen vagy olyan formában. Különösen
tetszett, ahogyan a halál ábrázolásra került, nem a szokványos diákszínjátszós hattyú-halála
jelent meg, hanem a képzeletünkre bízta.
A
bomba egy kicsit fájó pont volt, mint a faviccek, de persze az ötlet maga nem
rossz és jó az átkötés is vele, de azért ezen még lehetne gondolkozni.
A
kislány szövegét mondó játszó számomra hiteltelen volt. Egyik lábáról a másikra
állt és semmilyen érzelmet nem fejezett ki az előadása. Ezen kívül pedig
sokszor volt sajnos halk a megszólalás, így valószínűleg értékes mondatok
vesztek el.
Persze,
értem, hogy „a körülmények áldozatai vagyunk”, ám azt sajnálom, hogy a darabból
végső soron nem derül ki, hogy a játszók hogyan állnak ehhez a témához.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése