2016. április 1., péntek

Berze – Barcs: A Falu Rossza

„Karma is a bitch”
Jozifek Zsófi



„Én vagyok a falu rossza egyedül, csak nékem hegedül a vén cigány. Ha nincsen pénzem, iszom hitelre, enyém a legszebb lány szerelme!” – ezekkel a sorokkal indul a barcsi A Falu Rossza című diákszínjátszó előadás. Pontosabban ezekkel a sorokkal indul, mielőtt még elindulna – a nézősereg az ajtón való belépés előtt hallgatja meg a Tóth Edétől származó idézetet.
Ha jártunk már diákszínjátszó találkozón, akkor szinte biztos, hogy láttunk már középiskolások által adaptált falu-rosszát. A népszínműként aposztrofált darabbal én eddig legtöbbször a falusi élet paródiájaként találkoztam, gyakorta Tóth Ede eredeti szövegeinek megtartásával, a karakterek elnagyolásán keresztüli, helyzetkomikumokra építő szerkezeti megoldásokkal tarkítva.
Ehhez képest az Ákli Krisztián által rendezett előadás a kisvárosi, többségében nehéz sorsú fiatalok élethelyzetét állítja középpontba. Semmiképp sem tudnék elfogulatlanul írni a produkcióról, hiszen év elején még én is részt vettem olykor a munkában. Ugyanis a most játszott előadással párhuzamosan egy dokumentumfilm is készül a szereplőkkel. Személyes meglátásom szerint a témaválasztás és a napjainkba átemelt történeti szál miatt, valamint annak a munkamódszernek köszönhetően, ahogyan Krisztián a középiskolásokkal dolgozott az év során, az identitás kérdéskörével foglalkozó előadássá emelte a munkát. Ki vagyok én? És ki nem vagyok? „Majd megtudod, hogy ki vagyok én, és Te ki vagy.” – az előadás ezt az egy mondatot tartotta meg az eredeti darabból, és kívülállóként is úgy érzem, leginkább erről fogok elgondolkodni később.

Nézőként az első pillanattól kezdődően megfogalmazódik bennem a kérdés: kik ezek a srácok? És foglalkoztat, az előadás előrehaladtával egyre inkább arra vagyok kíváncsi: mi az, amit még bevállalnak, és mi az, amit már nem. Hiszen magukat mutatják meg, a saját világukból hozzák be a karaktereket, a dalokat, a szövegeket. Nagyon őszinték, a megfogalmazások pontosak, és mindenki annyit játszik, amennyit hitelesen meg tud mutatni. Azt hiszem, ráadásul ez egy olyan világ, aminek a szabályai a legtöbbünk számára nagyon kevéssé ismertek, és talán a kelleténél sokkal kevesebbet is gondolkodunk róluk. Talán majd ezután.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése